BEN JIJ ALS ONDERNEMER VAN ALLE MARKTEN THUIS?

 

 

Toen ik 30 (?!) jaar geleden van school kwam wist ik niet dat ik ondernemer wilde worden. Ik wilde graag etaleuse worden! 

Het idee van ondernemen groeide pas veel later toen er kinderen waren. Mijn idee om te starten als ondernemer kwam voort uit het gevoel van vrijheid. Ik wilde zelf mijn tijd indelen, en er zijn voor de kinderen. Zeker toen ze nog klein waren. En natuurlijk mijn eigen inkomen genereren.

SINT LUCAS BOXTEL

Maar wat wist ik nog weinig van het ondernemerschap! Ik kom niet uit een ondernemersgezin dus ik heb veel zelf uitgezocht en geprobeerd. Toen ik van school kwam had ik wel een goede basis. Mijn middenstandsdiploma had ik in de pocket en het allerbelangrijkste wat ik daar geleerd heb is het commercieel denken. 

De richting die ik deed was namelijk reclame- en presentatietechnieken. Dus het ontwerpen, denken aan de doelgroep en verkopen is me daar aangeleerd en daar pluk ik nu nog altijd de vruchten van. Creatieve oplossingen bedenken om producten te verkopen vond en vind ik superleuk om te doen!

Eenmaal gestart als ondernemer komt er veel meer op je pad! En eigenwijs als ik ben wilde ik ook alle facetten zelf beheersen. Van een website bouwen tot de boekhouding, van flyers ontwerpen tot verzendmethoden uitvogelen. Ik vond het allemaal leuk en ik beet me er ook echt in vast. 

En kwam er weer iets op mijn pad wat ik niet wist, ik zocht net zo lang tot dat ik voldoende vertrouwen had dat het goed was en ik het beheerste.

De afgelopen jaren ben ik een steeds completere ondernemer geworden. Door vallen en opstaan, door veel onderzoeken en door veel bij te leren kan ik wel zeggen dat ik nu op een punt ben dat ik andere ondernemers advies kan geven. En dat ook vol zelfvertrouwen kan doen. 

Maar welke eigenschappen zijn nu belangrijk om een goede zelfstandig ondernemer te zijn? 

COMMERCIEEL DENKVERMOGEN

Een van de doelen van het hebben van een eigen bedrijf is je eigen inkomen genereren. Je kunt heel leuk creatief bezig zijn, maar als je doel niet is om geld te verdienen dan kun je het beter als hobby blijven beschouwen. Zie ook mijn blog over dit onderwerp.

Want hoe stoer is het als je jezelf iedere maand een salaris kunt uitbetalen. In het begin kan dit 100 euro per maand zijn maar gaandeweg moet dit bedrag wel gaan stijgen. Dat motiveert je alleen maar nog meer om van je bedrijf een succes te maken.

Maar om te terug te komen op dat commercieel denkvermogen… Hoe zorg jij ervoor dat je je klanten jouw vinden en ook bij je kopen? Het advies wat ik daarbij kan geven is: bekijk je bedrijf door de ogen van je toekomstige klant. Wat ziet en ervaart de klant als deze op je website komt? Staan alle producten in goede categorieën? Is het logisch om alles te vinden? Ziet het er visueel aantrekkelijk uit? 

Maar ook hoe kom je over in mailtjes? Op sociale media? Als familieleden of vrienden vragen naar je bedrijf heb je dan een duidelijk verhaal? Hoe zijn je producten verpakt en worden ze verzonden? Al deze aspecten spelen mee in het commerciële denken. 

Dit betekent niet dat je pusherig moet gaan verkopen maar juist jezelf benaderbaar maken zodat mensen jou en je bedrijf leren kennen zodat ze bij je gaan kopen. Want jij hebt de origineelste producten, de mooiste website, de beste klantenservice en je zet altijd een stapje extra!

KEN JE CIJFERS

Weet jij wat je omzet is iedere maand? En wat je kosten zijn? Wat houd je dan over iedere maand?

Welk product verkoopt het beste? Waar zit de beste winstmarge op? En welk product kun je beter uit je assortiment halen omdat het niets oplevert?

Deze cijfers moet je weten! Je moet weten of je bedrijf winstgevend is of niet. Anders kun je beter blijven hobbyen ;-) 

Misschien steek je wel 40 uur in je bedrijf maar levert het niet eens een minimumloon op… Juist door de cijfers te bestuderen zie je hoe dat komt, en hoe je dit bij kunt sturen. Zo zie je ook meteen of er een stijgende lijn in zit, dat geeft hoop voor de toekomst, maar zo niet.. denk dan goed na of je je kostbare tijd in een bedrijf wilt stoppen of dat je beter in loondienst kunt gaan.

Niet iedereen heeft feeling met cijfertjes en dat hoeft ook niet. Erken dit van jezelf en schakel de juiste hulp in. Investeren in een boekhouder levert je aan het einde van de rit juist geld op omdat hij/zij jou kan bijsturen en adviseren.

HOE FLEXIBEL BEN JE?

Juist als ondernemer heb je een neusje voor kansen gecreëerd. Doet een kans zich voor dan grijp je hem! 

Dit snelle schakelen geeft je energie en maakt het ondernemen leuk! Je weet in de ochtend niet wat die dag je brengt. Misschien krijg je juist vandaag wel die megaorder binnen waar je op zat te  wachten. 

Maar.. kun je deze ook snel en vakkundig leveren? Kun jij jouw klant het gevoel geven dat deze de enige is die dag en de bestelling tot in de puntjes verzorgd wordt?

Een klant hoeft niet te weten dat je het megadruk hebt, je kinderen ziek zijn of je je niet lekker voelt. Deze verwacht gewoon de order het liefst zo goed en snel mogelijk. 

Dus richt je thuissituatie zo in dat je ook de service kunt leveren die je belooft. Dat betekent soms extra oppas regelen of manlief inschakelen. Maar jouw bedrijf verdient 100% toewijding en aandacht.

Maar begrijp me niet verkeerd… dit betekent niet dat je 24/7 beschikbaar moet zijn voor je klanten of je bedrijf. Want dat houdt niemand vol. Communiceer daarom duidelijk naar klanten wanneer je wel en wanneer je niet beschikbaar bent. Maar de uren die je voor je bedrijf hebt staan moet je wel 100% focus hebben en er alles uit halen wat er in zit.

BLIJF JEZELF ONTWIKKELEN

Het ondernemers vak is heel breed! Je moet van veel markten thuis zijn en er zijn maar weinig opleidingen die hier 100% op aansluiten. Daarom is het belangrijk om te blijven leren.

Toen ik afstudeerde werd er nog nauwelijks met computers gewerkt, dat kun je je nu niet meer voorstellen. Gaandeweg werden er steeds meer skills van mij gevraagd die ik nooit aangeleerd had gekregen maar die wel belangrijk zijn om goed te worden in mijn vak.

En dan kun je drie dingen doen:

  1. Het accepteren dat jij die skills niet beheerst en de kansen voorbij laten gaan.
  2. Je die skills aanleren door studies, cursussen en trainingen te volgen.
  3. Het uitbesteden aan degenen die er wel voor geleerd hebben.

Mijn visie is altijd als eerste voor optie 2 te gaan. Verdiep je in de materie zodat je er altijd kennis van hebt. Zo kun je op basisniveau al een heel eind komen en kom je niet voor verrassingen te staan als derden je advies geven. Maar als het teveel of te ingewikkeld wordt ga dan altijd voor optie 3. Dan kun je altijd de kwaliteit blijven leveren die jij voor ogen hebt zonder jezelf voorbij te lopen.

Durf daarom ook te investeren in kennis! Doe die cursus voor Instagram als je daar je klanten hebt zitten. Ga die training SEO aan als je je website wilt optimaliseren. 

Alles wat je jezelf aanleert maakt je een betere ondernemer en geeft je rust omdat je op die kennis mag vertrouwen.

Dus stel jezelf kwetsbaar op en onderken je zwaktes. En ga daar mee aan de slag!

Het is een heel verhaal geworden over het ondernemers vak. Ik noem het ook echt een vak omdat dit niet iets is wat je er zomaar maar even bij doet. Ondernemen is een bewuste keuze en jouw bedrijf verdient het om serieus genomen te worden. Alleen als je het op die manier benadert kun je van je bedrijf een succes maken. 

Daarom wens ik jou heel veel succes met je bedrijf! En als je ooit vastloopt en vragen hebt, neem gerust contact met me op. Ik help je graag!

 

© 2009 - 2024 kinderkoffertjes.nl | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel