HEB JIJ EEN UIT DE HAND GELOPEN HOBBY OF EEN BEDRIJF?

 

 

De laatste tijd spreek ik veel ondernemende vrouwen die een bedrijf zijn gestart en de grote gemene deler is dat ze bijna allemaal gestart zijn vanuit een hobby.

Superleuk natuurlijk! Je bedenkt een idee en vind dat zo leuk om te doen dat je omgeving ook enthousiast is. En van het een komt het ander. Het idee voor je bedrijf is gestart :-)

EEN HOBBY IS GEEN BEDRIJF

Maar hoe maak je nu van die hobby je bedrijf? Want het uitgangspunt van een hobby is toch wel anders dan een onderneming starten.

Als je start vanuit een hobby zit er meestal geen duidelijk plan achter. Je doet dit omdat je het heel erg leuk vindt om te doen. Je bouwt een website en je hoopt dat die een succes gaat worden. Het is als schieten met hagel, je hoopt dat een kogeltje raak schiet. Maar er gaan er meer langs het doelwit.

WAT IS JOUW PLAN?

Als je een echt goedlopende onderneming wilt starten gaat er veel meer aan vooraf. Je doet onderzoek naar je doelgroep, welke producten je gaat aanbieden, welke prijzen je gaat hanteren, een marketingplan etc etc. Het doel is om er uiteindelijk geld mee te verdienen, om er een salaris aan over te houden. 

Is dat niet je doel? Dan kun je beter blijven hobbyen. Dat klinkt hard maar het is wel zo. Een bedrijf starten vergt veel doorzettingsvermogen, de drive om het echt te willen maken en een gedegen en goed voorbereid ondernemingsplan om mee aan de slag te gaan.

Want waarom zou je veel tijd en moeite in iets stoppen waar geen uitgebreid plan aan ten grondslag ligt? Je tijd is kostbaar, ga daar ook voorzichtig en doelgericht mee om.

Maar.. ben jij diegene die van haar bedrijf wel een succes gaat maken? Lees dan vooral verder! Want ik heb een aantal tips voor je die je gaan helpen.

IS JE AANBOD WINSTGEVEND? WEES EERLIJK NAAR JEZELF!

Het allerbelangrijkste van je bedrijf is je aanbod! Wat ga je verkopen? En daarmee bepaal je de rest. Wat verdien je met dit aanbod? Hoeveel tijd ben je er mee kwijt om het te produceren? En zie je die tijd ook terug in de prijs en uiteindelijk in je verdiensten? 

Hoeveel moet je verkopen van een product om winstgevend te zijn? En gaat dat lukken? Meten is weten! Maak een berekening die objectief en duidelijk is. Want aan alleen iets leuk vinden daar verdien je geen pepernoot mee. En wees ook realistisch. Moet je 40 uur aan je bedrijf werken om winstgevend te zijn en je hebt maar 16 uur, dan gaat er iets mis.

DENK GOED NA OVER JE DOELGROEP

Wat is je doelgroep? Probeer deze zo goed mogelijk te omschrijven. “Mensen die kraamcadeautjes zoeken” is te vaag. Maak het specifieker. “Vrouwen die kraamcadeautjes zoeken voor kinderen die te vroeg geboren zijn” zou een optie kunnen zijn. 

Bedenk het probleem wat jij oplost voor jouw klanten en ga dit promoten. Wees uniek, zoek dat gat in de markt! Er zijn er al zoveel die hetzelfde doen als jij. En je moet van goede huize komen om je te onderscheiden.

LEG DE LAT HOOG MET JE WEBSITE

Zodra je aanbod en doelgroep duidelijk omschreven staan kun je daar je website op inrichten. En zorg dat deze er tiptop uit ziet en perfect en duidelijk werkt. Vind je het lastig om deze zelf te maken, laat dit dan doen. Het is de investering zeker waard. In het woud van websites blijven alleen de allerbeste websites hangen in het hoofd van de klanten. Dus blijf kritisch naar jezelf!

BEN PRECIES DAAR WAAR JE KLANTEN ZIJN 

Met een duidelijk aanbod en doelgroep heb je ook een kapstok om je hele marketingcampagne aan op te hangen. Je weet via welk medium promotie gaat maken, daar waar je doelgroep zit. 

Zitten jouw klanten op Facebook dan moet je daar zijn! Werk je lokaal rond huis, zorg dan dat iedereen in je buurt van jou af weet. Instagram is niet heilig. Als jouw klanten daar zitten prima, zo niet, steek je energie, tijd en geld in andere vormen van promotie. 

Ga er van uit dat niemand ooit nog van jou gehoord heeft en dat je heel veel mensen moet bereiken om er klanten uit te halen. En dat is een proces wat blijft! Eén campagne heeft geen zin. Blijf creatief en blijf je gezicht laten zien. Ben trots op je bedrijf! En straal dat ook uit.

Als jij je doelgroep echt weet te bereiken ga jij klanten aantrekken! Klanten kopen producten, volgers niet.. Het heeft geen zin zoveel mogelijk volgers te hebben, pas als een volger een klant wordt, dan heb je er iets aan.

GEEF MEER SERVICE DAN DE KLANT VERWACHT

En tot slot.. als je een bestelling ontvangt.. verzorg deze tot in de puntjes! Geef net even wat extra’s zodat je naam en service blijven hangen bij de klant en als ze de volgende keer weer iets nodig hebben aan je blijven denken.

NEEM EEN WELOVERWOGEN BESLISSING

Zoals je ziet is een professionele benadering een must voor het runnen van een bedrijf. Maar hopelijk heb je zo al wat handvatten waar je mee aan de slag kunt.

En besluit je alsnog om je creativiteit echt hobbymatig te blijven doen? Gewoon doen! Je moet doen waar jij het gelukkigst van wordt :-)

 

 

© 2009 - 2022 kinderkoffertjes.nl | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel