WAAROM EN HOE IK GESTART BEN MET KINDERKOFFERTJES.NL

 

 

Deze vraag kreeg ik laatst van een van jullie bij mijn 12,5 jarig jubileum. En het leek me wel leuk om daar een uitgebreider antwoord op te geven. 

En een beter onderwerp voor mijn eerste blog had ik niet kunnen bedenken ;-)

Eigenlijk is de start van Kinderkoffertjes.nl geboren uit frustratie. Uit een gevoel van dat kan beter en dat moet beter. 

DAT MOET EN KAN BETER

We moeten dan even terug in de tijd. 15 jaar geleden ben ik een bedrijf gestart samen met een vriendin. We beschilderden producten met de hand naar aanleiding van het geboortekaartje of gewoon met de naam en een tekening. Maar we wilden ook kartonnen koffertjes in ons assortiment. Na lang zoeken (dat zegt misschien al genoeg ;-) kwamen we een groothandel tegen. Ze hadden geen website en dus ook geen webshop. Koffertjes bestellen moest via de telefoon of via de fax. Na twee weken (als het meezat) konden we de koffertjes thuis geleverd krijgen. Maar vaak was de bestelling niet compleet en de communicatie daaromtrent verliep zeer moeizaam. Frustratie alom! 

Eigenwijs als ik ben vond ik dat dat beter moest kunnen. Klanten verdienen gemak, klantvriendelijkheid en service. Als bedrijf mag je blij zijn als mensen hun geld aan jou willen besteden en daarom verdienen ze de beste service!

Maar een groothandel begin je niet zomaar. Er komt eigenlijk best heel veel bij kijken. 

MARKTONDERZOEK

Thuis heb ik eerst mijn plannen aan mijn partner verteld. Ik kan wel heel enthousiast zijn maar hij moet het er ook mee eens zijn, anders werkt het niet. Er moest toch wat geld geïnvesteerd worden voor de eerste voorraad en ik kreeg het een stuk drukker. Met 3 kleine kinderen was dat ook best een uitdaging.

Hij stelde als voorwaarde dat ik eerst een marktonderzoek moest doen. Is er wel plaats in Nederland voor nog een groothandel? Zitten potentiële klanten wel op mij te wachten? Ik kon me niet voorstellen dat er iemand blij was met die andere groothandel dus ik dacht wel dat het goed zou komen. Maar hij wilde het zeker weten.

Dus zo gezegd, zo gedaan. Ik heb een vragenlijst opgesteld en een lijst met bedrijven die al koffertjes verkochten en ben ze gaan bellen. Voor iemand met een telefoonfobie was dat ver uit mijn comfortzone. Maar als ik meer wilde weten moest ik dit doen!

Uit het marktonderzoek kwam als resultaat dat Nederland, en misschien ook wel België nog een groothandel kon gebruiken. Pff, gelukkig maar!

EN NU?

En toen ging het snel! Ik kon mijn eerste collectie koffertjes samenstellen. Welke kleuren wilde ik, welke maten? Het is lastig te voorspellen wat mijn toekomstige klanten en hun klanten mooi zouden vinden. Toen was wit al populair, net als babyroze. Maar ook aquablauw, limegroen, fuchsiaroze en rood. En wilde ik alleen effen koffertjes of ook stipjes, streepjes of ruitjes? Ik kon ook niet oneindig bestellen, ik had een budget. Dus na wat puzzelen en nadenken had ik mijn eerste collectie compleet.

Maar toen.. Waar laat ik alle koffertjes? Thuis was geen optie. Wij hadden geen ruimte voor honderden koffertjes. Dus ik heb toen een ruimte gehuurd ter grootte van een garagebox bij Shurgard bij mij om de hoek. 

En hoe ga ik de koffertjes verkopen? In een webshop was wel duidelijk, maar waar? En waar moet die website allemaal aan voldoen? Omdat ik het voor de klant zo gemakkelijk mogelijk wilde maken had ik best wel wat eisen. En omdat ik een groothandel was wilde ik ook niet dat mijn prijzen overal te zien waren. Dus na wat onderzoek besloot ik mijn winkel onder te brengen bij MijnWebwinkel en daar ben ik nog steeds.

Enthousiast begon ik met het inrichten van de website. Huisstijl, logo, flyer..ik wilde alles meteen professioneel aanpakken. De klant heeft te maken met een serieus bedrijf dus die uitstraling moest alles ook hebben. En met mijn creatieve achtergrond kon ik alles zelf doen. Echt superleuk! 

WE ZIJN ONLINE! MAAR HOE WETEN MIJN POTENTIELE KLANTEN DAT?

Toen na een paar weken de koffertjes geleverd werden kon ik de foto’s maken voor op de website en kon ik van start! Wat spannend! Ik moest nog wel een plannetje bedenken om potentiele klanten naar mij toe te leiden. Dus ik heb de bedrijven van mijn marktonderzoek maar heel brutaal een mailtje met flyer gestuurd. Toen was er nog geen Instagram ;-) en Facebook stond ook nog in de kinderschoenen.

Tja.. en toen afwachten.. dat duurde gelukkig niet heel lang. Langzaam druppelden de eerste bestellingen binnen. En kon ik echt aan de slag. Iedere stap in het bedrijfsproces moest ontwikkeld worden. In welke dozen verpak ik de koffertjes? Hoe ga ik ze verzenden? Hoe richt ik de boekhouding in? Hoe automatiseer ik de mail na een bestelling, verzending etc. 

Natuurlijk heb ik ook vaak mijn neus gestoten.. kleuren ingekocht die toch geen succes waren. Dozen die veel te groot waren zodat de koffertjes gebutst bij de klant aankwamen. De boekhouding in Excel maken en niet opgeslagen na een dag werken. Maar van alle fouten leer je en doe je het de volgende keer beter.

In de loop van de jaren is er veel geautomatiseerd en lopen de processen wat makkelijker. Maar één ding is er niet veranderd..het enthousiasme! Ik word nog steeds blij van iedere bestelling, mail van klanten en reacties op social media. Jij, als klant, jij bent de drijfveer om iedere dag weer vol energie aan de slag te gaan. En dat hoop ik voorlopig nog te blijven doen!

 

© 2009 - 2022 kinderkoffertjes.nl | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel